dpd

1 Problemen bij de levering van uw DPD Pakket

De meeste van onze zendingen gaan via de pakketdienst DPD. U bent waarschijnlijk op deze pagina terecht gekomen omdat onze zending niet binnen de gebruikelijke 1 werkdag bij u is geleverd of bij de pakketshop.

In het onderstaande artikel leggen we uit wat de procedure nu verder is en hoe wij dat gaan oplossen.


2 Wat is DPD voor een koeriersdienst?

DPD Nederland is een onderdeel van de internationale DPDgroup, dat weer deel uitmaakt van het Franse Groupe La Poste. DPD is de op één na grootste speler op de Europese markt van pakketverzenders. Dagelijks werken er zo'n 77.000 medewerkers die dagelijks rond de 5,3 miljoen pakketten vervoeren.

3 Welke diensten mag u verwachten als wij met DPD uw pakket verzenden.

DPD levert 6 dagen per week (behalve zondag). Wij gebruiken altijd de volgende diensten voor iedere zending.

- Aangetekend. De koerier noteert de naam van de persoon die het pakket heeft aangenomen en indien de regels het toestaan zal hij / zij vragen om een handtekening.

- Verzekerd.
Onze pakketten worden verzekerd tegen verlies, diefstal en transportschade.

- Track & trace. U mag via e-mail of sms een update verwachten van het tijdsslot waarbinnen de koerier bij het door u opgegeven adres langskomt.


4 Problemen bij de levering via DPD

Hoewel vrijwel alle pakketten keurig op tijd worden afgeleverd kan er zich altijd een vertraging of probleem voordoen.
Wij betreuren dit altijd zeer. Wij monitoren op maandelijkse basis de percentages van de door ons verzonden pakketten en bespreken problemen met onze contactpersoon bij DPD.

Welke problemen kunnen zich voordoen?

4.1 De tracking code zegt dat de koerier vandaag langskomt maar dan is er niemand thuis

In de e-mail van DPD waarin de tijd vermeld is kunt u een link vinden. Daarmee kunt u het pakket direct naar de dichtstbijzijnde pakketshop sturen.

Lukt dit niet? Dan zal de koerier wel langskomen en uw pakket bij uw buren of bij een pakketshop achterlaten. U mag dan een briefje in de bus, of een e-mail hierover verwachten op dezelfde dag.

Wij kunnen op de dag van levering zelf geen invloed maar uitoefenen of de dag verschuiven.


4.2 De tracking code zegt dat dat het pakket is geleverd. Ik heb geen koerier gezien en niets ontvangen.

Indien dit zich voordoet dan willen wij het volgende vragen

1 - Contacteer uw buren. Bel even aan bij uw rechtstreekse buren. De kans is groot dat het bij de buren is afgegeven maar dat de koerier heeft verzuimd om een briefje achter te laten.

2 - Informeer ons. Heeft u het pakket niet aangetroffen bij uw buren? Download dan de 'ontvangersverklaring' via het PDF icoon hieronder.
Vul deze in, print deze uit (indien mogelijk), onderteken deze en e-mail de verklaring samen met vermelding van het pakketnummer van DPD (dat begint meestal met 0521) en uw ordernummer naar info@rat-bikes.com waarbij u aangeeft het pakket niet te hebben ontvangen.

 

DPD ontvangersverklarin

3 - Wij nemen contact op met DPD en gaan voor u aan de slag. DPD zal in eerste instantie aan de hand van GPS gegevens van de DPD bestelbus kijken of de DPD koerier daadwerkelijk bij u voor de deur heeft stilgestaan.

Er zal een gesprek aan worden gegaan met de DPD koerier. Deze zal verantwoording afleggen voor de levering en in vrijwel alle gevallen komt het pakket dan 'boven water'. Deze fase duurt meestal 3/4 werkdagen vanaf het moment dat u de melding bij ons heeft gedaan samen met het ingevulde document.

Komt het pakket dan nog niet terecht dan stellen we een verder onderzoek in en maken een claim om dit verhelpen.
Zie hiervoor hieronder punt 5 'vermiste pakketten'.

 

4.3 De tracking code zegt dat dat het pakket niet kon worden geleverd vanwege een adresfout.

Indien dit zich voordoet dan ontvangt u een e-mail waarin u het adres kunt controleren en herbevestigen.

4.3.1 - Verkeerd adres Heeft u echt per abuis een verkeerd adres opgegeven dan zal het pakket nu alsnog binnen 2 / 3 werkdagen bij het correcte adres worden geleverd.
Het pakket moet namelijk dan terug naar een depot en daar fysiek worden voorzien van een nieuw label. Vandaar de extra tijd.

4.3.2 - Adres klopt wel. Klopt uw adres wel? In dat geval ontvangen we graag van u een e-mail.

1 - E-mail ons de tracking code of het pakketnummer van DPD met als onderwerp 'leveringsprobleem DPD'. In uw e-mail geeft u ons de volgende informatie.

Het pakketnummer van DPD (dat begint meestal met 0521) en uw ordernummer. U stuurt dit met een korte toelichting naar info@rat-bikes.com waarbij u aangeeft het pakket niet te hebben ontvangen en u bevestigd dat uw adres correct is.

2 - Wij nemen contact op met DPD en gaan voor u aan de slag. DPD zal in eerste instantie aan de hand van GPS gegevens van de DPD bestelbus kijken of de DPD koerier daadwerkelijk bij u voor de deur heeft stilgestaan.

Er zal een gesprek aan worden gegaan met de DPD koerier. Deze zal verantwoording afleggen waarom er niet is geleverd en de levering zal alsnog worden gedaan. Helaas kan het zo zijn dat hier een aantal werkdagen overheen gaan.

4.3.3 Mogelijke uitkomsten / afhandeling bij de adresfout
Kortweg zijn er 3 mogelijkheden.

1 - Pakket wordt alsnog geleverd. Dit is vrijwel altijd de uitkomst. Binnen enkele werkdagen is het probleem intern bij DPD verholpen en staat de koerier alsnog bij u voor de deur.

2 - Pakket komt retour naar ons.
Als om een technische reden het pakket niet meer kan worden geleverd of is beschadigd dan levert DPD het pakket weer bij ons retour.
Zodra bij ons binnen wordt uw order dan direct gecrediteerd (u krijgt uw geld terug) en u heeft de vrije keuze om een nieuwe order te plaatsen of niet.

3 - Pakket wordt vermist. In zeer uitzonderlijke gevallen kan een pakket vermist raken. Op dat moment moeten wij van DPD hiervan bericht krijgen. Dan treedt de verzekering in werking en ontvangt u uw gehele aankoopbedrag weer retour.

5 Vermiste pakketten

Zoals u hierboven heeft kunnen lezen is de kans dat een pakket echt vermist raakt miniem. Indien dat wel zo is dan zijn wij hiervoor verzekerd.
Dit betekent het volgende.


1 - Ondanks alle inspanningen krijgt DPD het pakket niet meer gevonden
2 - Het onderzoek wordt afgerond en overgedragen een Claim afdeling. Zij melden ons dat zij het pakket gaan vergoeden onder de door ons afgesloten verzekering.
3 - Met de mededeling dat het pakket echt vermist is wachten wij niet verder af en crediteren uw order.

6 De vertragingen die een foutieve levering met zich meebrengt

Wij vinden een niet correcte levering minstens zo vervelend als u.
Wij betalen DPD om onze producten snel en veilig bij u af te leveren. Iedere fout is er 1 teveel.

Als er iets misgaat dan nemen wij dit zeer serieus en vragen u dus melding te doen waarna wij een onderzoek opstarten.
Deze onderzoeken kunnen soms een dag duren en soms ook 2 weken.

Hoe vervelend ook, we gaan u dus vragen om geduld te betrachten.

Het eindresultaat kunnen we samenvatten in 2 opties.
1 - U krijgt uw pakket
2 - U krijgt uw geld terug

6.1 - Ik wil echt mijn product eerder en kan niet wachten.

Gedurende het onderzoek verzenden wij niet een ander pakket ter compensatie.
Dan is er namelijk de waarschijnlijke kans dat er 2 pakketten bij u worden geleverd en wij kunnen dit als webshop met zeer scherpe prijzen niet financieel verantwoorden zoals u zult begrijpen.

Uw pakket is namelijk niet vermist maar vertraagd in deze fase.

U kunt wel het volgende doen. Plaats een nieuwe bestelling en reken deze ook af. Die zending wordt als een normale zending aan u geleverd.
Zodra de koerier bij u aan de deur komt met het missende pakket dan dient u deze te weigeren zodat die naar ons retour komt en dan zullen we die crediteren.

6.2 - Ik wil niet meer wachten en direct mijn geld terug.
Zo lang het onderzoek loopt betalen wij niet het bedrag terug.
Zodra DPD het pakket als 'vermist' bestempeld dan zullen we direct uw volledige aankoopbedrag terugstorten.

De reden is dat uw pakket naar alle waarschijnlijkheid nog bij u gaat worden geleverd. Zolang wij dit niet kunnen uitsluiten zullen wij ook niet crediteren.

6.3 Ik wil een extra vergoeding of compensatie omdat mijn pakket niet binnen de afgesproken termijn is geleverd.

Vertragingen in de levering geven geen recht op schadevergoedingen en ook gevolgschades zijn uitgesloten.

We wijzen u erop dat al het bovenstaande conform de door u bij aankoop geaccepteerde Algemene Voorwaarden is en conform de hierop van toepassing zijnde wetgeving rondom 'verkoop op afstand'

7 Samenvatting

Bij een vertraging of vermist pakket lossen wij het op. Daar hoeft u niet aan te twijfelen.
Wij doen alles binnen onze macht om dit zo snel mogelijk te doen.

Soms kan het langer duren voor u een pakket of terugbetaling heeft dan dat u en wij zouden willen.
Hoe vervelend ook hopen we dat u begrijpt dat de zorgvuldigheid die wij en DPD in acht namen rondom dit soort kwesties ook met zich meebrengt dat hier enige tijd overgeen gaat.




Vragen?