Singlespeed / Fixedgear ratio bepalen

Singlespeed / Fixedgear ratio bepalen

Vaak krijgen wij de vraag om advies over hoeveel tanden er op het voorblad of achtertandwiel moeten.
De verhouding tussen het voor tandwiel en het achtertandwiel noemen we de 'ratio' of het 'verzet'.

In dit artikel zullen we proberen hier wat duidelijk over te geven.

Hierbij richten we ons voor nu even op singlespeed /fixedgear / baan verzetten.


Ratio Fixedgear / Singlespeed

Het kenmerk van een fixedgear / singlespeed is dat de fiets maar 1 verzet heeft.
Het is dus extra belangrijk die goed te kiezen.

De ratio drukken we uit in een getal. Dat getal komt als volgt tot stand.
Stel je hebt voor een 46 tands tandwiel. Achter heb je 15 tandjes geteld op het tandwiel.

Je ratio is dan 46/15 = 3,06
Als je voor een 44 tands hebt en achter een 15 dan is het dus: 44/15 = 2,93

- Hoe groter je voorblad, des te zwaarder je fietst.
- Hoe kleiner je achter tandwiel, des te zwaarder je fietst.

Hoe lager het ratio / verzet getal (in dit voorbeeld dus de 2,93) hoe makkelijker je kunt wegfietsen en kunt versnellen.
Hoe hoger het getal des te meer kracht zul je moeten zetten om op gang te komen. Maar een hoger getal betekent ook dat je een hogere topsnelheid kunt halen.

Bij een denkwaardige ratio van 1 zouden je voor en achtertandwiel even groot zijn.
Als je dan 1 keer je blad voor hebt omgetrapt dan heeft het achterwiel ook 1 rondje afgelegd.
Bij een ratio 3.06 van de 46/15 heeft je achterwiel dus 3.06 keer rondgedraait als je voorblad 1 keer helemaal rond is gedraait.


Hoe kies ik mijn verzet / ratio voor Fixedgear / Singlespeed

De juiste ratio op je fixedgear singlespeed is belangrijk.

Als je te licht gaat fietsen (een klein verzet dus een laag getal) dan kom je wel snel op snelheid maar zul je op een gegeven moment zoveel omwentelingen moeten maken dat het niet fijn voelt en je beperkt je snelheid.

Een te zwaar verzet (een hoog getal) en je zult moeite hebben met wegfietsen en om op snelheid te komen.

Als je al een fiets hebt dan is het het makkelijkst om te vergelijk met wat je nu hebt.
Als jij nu fietst met 46 voor en 15 achter en je bent daar blij mee kies dan voor een zelfde maat tandwiel.


Je voorblad van je fixedgear of singlespeed vervangen


Stel je fietst nu met een 46/15 maar je wilt eigenlijk ietsje zwaarder dan kun je op de volgende manier aan de slag.

Nu 46 voor en 15 achter: 46/15 = 3,06

Stel je wilt voor je gevoel 10% zwaarder gaan trappen. Dan wil je dus naar een ratio van 3,06 x 1,10 = 3,36
We gaan er even vanuit dat je of je voorblad of je achterblad wil vervangen en niet beiden tegelijk.

Als je je voorblad wil vervangen dan doen we nu het volgende.

15 hebben we achter en voor gaan we bepalen maar de uitkomst moet ongeveer 3,36 worden.
Dus
?? / 15 = 3,36

We doen dan dus 3,36 x 15 = 50,4

50,4/15 = 3,36

Dus met een 50,4 zou je precies 10% zwaarder gaan. Nu zul je dus moeten keuzen of je voor een 50 tands of een 51 tands gaat. Kies de 50 om ietsje lichter te blijven en de 51 om iets zwaarder te gaan.

50 /15 = 3,33
51 / 15 = 3,4

Als je je voorblad gaat vervangen let dan ook goed op dat je de juiste B.C.D (Bolt Crank Diameter) ofwel steek kiest voor je crankset.

Je tandwiel achter van je fixedgear of singlespeed vervangen

We houden het zelfde voorbeeld aan maar gaan nu het achter tandwiel vervangen. Hje fietst nu met een 46/15 maar je wilt eigenlijk ietsje zwaarder dan kun je op de volgende manier aan de slag.

Nu 46 voor en 15 achter: 46/15 = 3,06

Stel je wilt voor je gevoel 10% zwaarder gaan trappen. Dan wil je dus naar een ratio van 3,06 x 1,10 = 3,36

46 hebben we achter en voor gaan we bepalen maar de uitkomst moet ongeveer 3,36 worden.
Dus
46 / ?? = 3,36

We doen dan dus 46 / 3,36 = 13,69

46 / 13,69 = 3,36

Dus met een (theoretisch) 13,69 tands tandwiel achter zou je precies 10% zwaarder gaan. Nu zul je dus moeten keuzen of je voor een 13 tands of een 14 tands gaat. Kies de 14 om ietsje lichter te blijven en de 13 om iets zwaarder te gaan.

46 / 14 = 3,28
46 / 13 = 3,53

Als je je achter freewheel of tandwiel gaat vervangen let dan ook goed op dat een tandwiel besteld die ook bij jouw naaf past. (draad, opschuif, etc)


Veel voorkomende / logische verzetten.

In de stad
Veel 'kant en klare' fixies hebben een verzet van 46 / 16 of 44 /16.
Dus een ratio rond de 2,7 / 2,8

Bij die ratio kun je in en om de stad prima uit de voeten in de regel. Wegfietsen gaat prettig en je kunt een redelijke snelheid halen die binnen het stadsverkeer past.


Op de baan
Als fixedgear / baan specialist mogen wij ook een behoorlijk aantal pro's tot onze klantenkring rekenen voor hun onderdelen dus zien we daar af en toe hele zware verzetten voorbij komen.
Een zeer goede baanfietser heeft in de regel voor tussen de 51 en 53 tanden en achter tussen de 12 en 14.

Met bijvoorbeeld een 52 / 14 = 3,71 zal je in de stad bijna niet op snelheid komen. Op de baan zul je met een cadans (hoeveel rondjes je je pedalen in een minuut rond kan laten draaien) van 100 al snel rond de 47 km / per uur halen. Met een dergelijk verzet kan een zeer goede fietsen dan ook de snelheden van ruim boven de 60 km per uur halen in een sprint.

Om te trainen op de baan is in de regel een 46/16 of een 48/16 prima.

Fietspolo / behendigheid
Als je vooral trucs uit wil halen of bikepolo wilt spelen dan wil je juist een laag verzet. Je kunt dan maximale controle uitoefenen en wendbaar blijven bij lage snelheid.

Voor de hand liggende verzetten liggen tussen de 36/22 / 32/20 dus een ratio ergens in de buurt van de 1.6


Extra tips

- Een tandwiel vervangen? Kijk of je ook direct je ketting moet vervangen. Voor de duurzaamheid is dat beter.

- Houd rekening met de lengte van je ketting. Voor een grote baanfiets met een pro verzet van 53/12 gaat een standaard 112 links ketting simpelweg te kort zijn. Dus 2 kettingen of 1 extra lange kopen.

- Voor tandwiel vervangen. Zoek de BCD / Steek op van je crankset zodat je een passend tandwiel hebt.

- Achter tandwiel vervangen. Welk draad zit er op je naaf?

- Freewheels in de meest voorkomende BSA maat ga je niet kleiner vinden dan 15 tands.

- Fixed gear tandwielen met gangbaar BSA / Brits draad zul je niet kleiner vinden dan 12 tands.



Gerelateerde berichten
  1. What is a fixie and why is a fixie perfect for you! What is a fixie and why is a fixie perfect for you!
  2. Waarom een spotgoedkope fixie een slecht idee is! Waarom een spotgoedkope fixie een slecht idee is!
Gerelateerde producten
Vragen?